Thursday , December 14 2017

Ikan Kelah Bara Di Malaysia Satu Fenomena

Ikan kelah bara adalah satu istilah baru merujuk kepada ikan kelah merah di Semenanjung Malaysia. Istilah ini mula diperkenalkan kurang 10 tahun yang lalu. Istilah ini mula diperkenalkan oleh peminat, penghobi dan penternak ikan kelah. Bagaimanapun, pihak yang paling aktif mempopularkan nama “ikan kelah bara’ ialah peniaga atau pembekal ikan kelah bara itu sendiri.

Ikan Kelah Bara

Sumber Gambar: Ujang – Lubuk.net
Ikan Kelah Bara Tasik Kenyir

Bagaimana nama “ikan kelah bara” ini muncul?

Sebenarnya berdasarkan kajian di peringkat Universiti puluhan tahun yang lalu tiada menggunakan istilah “ikan kelah bara” ini. Sepanjang tempoh masa itu, ikan kelah selalu diklasifikasikan bergantung kepada bentuk tubuh dan taburan di mana ia didapati. 2 nama saintifik yang selalu digunakan ialah “Tor Tambroides” dan “Tor Duoronensis”. Ikan kelah merah tidak kira sama ada dari Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Kedah ataupun Perak akan disebut sebagai dari jenis “Tor Tambroides”. Sementara ikan kelah biru di Semananjung Malaysia, ikan kelah Sarawak yang dikenal sebagai Semah dan ikan kelah Sabah yang dikenal sebagai Pelian akan disebut sebagai dari jenis “Tor Duoronensis”.

Dalam satu situasi persaingan perniagaan yang sengit, salah satu strategi yang berkesan ialah dengan membezakan produk anda. Mewujudkan keunikan tersendiri produk anda walaupun masih dalam kategori yang sama. Begitu juga dengan kes ikan kelah.

Ikan Kelah Bara Royal Belom

Sumber Gambar: Ujang – Lubuk.net
Ikan Kelah Bara Royal Belom

Oleh kerana dalam stok bekalan ikan kelah yang ada di pasaran, terdapat ikan kelah yang warnanya lebih menyerlah maka lahir idea untuk memberikan namanya “bara” merujuk kepada warnanya yang membara. Dan boleh dikatakan kebanyakan stok ikan kelah bara ini datangnya dari Taman Negara Terengganu termasuk dari sekitar kawasan Tasik Kenyir. Dan sudah tentu sukar atau mencabar untuk membawa keluar bekalan ikan kelah bara dari kawasan di atas. Maka dengan sebab “bara” dan “sukar diperolehi” menyebabkan penetapan harganya jauh lebih tinggi berbanding ikan kelah merah yang biasa.

Adakah semua ikan kelah merah dari Terengganu membara warnanya? Sudah tentu tidak. Adakah tiada ikan kelah bara di Kelantan atau Pahang? Juga, sudah tentu tidak. Tetapi memang kebanyakan ikan kelah dari Kenyir (Tembat/Kuala Sepetang) mempunyai warna kemerahan yang tersendiri. Bayangkan harga jual di internet ikan kelah bara untuk saiz 9 inci ialah RM200 dan saiz  12 inci pada harga RM450!

Ikan Kelah Bara Tembat

Ikan Kelah Bara DiJual Lebih Mahal

Sebaliknya ikan kelah merah biasa dengan berat 1kg (biasanya 16 inci) dijual hidup kepada restauran Chinese Food ialah RM150 sahaja. Begitu juga ikan kelah merah biasa dengan berat 1Kg dijual untuk pasaran ikan hiasan pada harga RM500. Bayangkan perbezaan harganya. Lebih sekali ganda. Strategi “ikan kelah bara” ini nampaknya berhasil dengan baik :).

Ikan Kelah Bara Terbesar

Sumber: Ujang – Lubuk.net
Ikan Kelah 15kg – Brother Amran Dari Kg Kuala Menjing

Sebagai tips mudah, semasa membeli “ikan kelah bara” jangan tertipu dengan suluhan warna lampu akuarium yang merah menyala ataupun hanya melihat dari sisi pandangan atas. Jika dari pandangan atas sahaja yang dilihat, ikan tengas pun boleh jadi ikan kelah!

Sebenarnya faktor persekitaran yang mempengaruhi pembentukan warna sisik ikan kelah. Ramai penghobi yang melaporkan ikan kelah bara mereka sudah hilang “bara”nya apabila dipelihara di dalam kolam simen ataupun di dalam akuarium yang menggunakan air paip dengan pemakanan pellet. Persekitaran, air dan juga makanan jelas mempengaruhi rupa – wajah ikan kelah. Lebih menarik ada penghobi yang memelihara ikan kelah merah biasa dan mewujudkan persekitaran akuarium yang menyokong kepada “pengeluaran” warna merah yang membara dan menyerlah si ikan kelah peliharaannya.

Ikan Kelah Bara Tembat

Beza Kelah Bara Dengan Tak Bara

Ikan kelah bara adalah satu istilah baru merujuk kepada ikan kelah merah di Semenanjung Malaysia. Istilah ini mula diperkenalkan kurang 10 tahun yang lalu. Istilah ini mula diperkenalkan oleh peminat, penghobi dan penternak ikan kelah. Bagaimanapun, pihak yang paling aktif mempopularkan nama “ikan kelah bara’ ialah peniaga atau pembekal ikan kelah bara itu sendiri. Bagaimana ...

Review Overview

Ikan Kelah Paling Cantik

Raja Ikan Paling Popular

Summary : Ikan Kelah Bara.

Ikan ini mempunyai keunikan tersendiri dan amat sukar untuk diperolehi.

User Rating: 3.56 ( 7 votes)
100

About J. Maideen

J. Maideen atau J. Kelah Adalah Seorang Penternak dan Pembekal Anak Benih Ikan Kelah Di Machang, Kelantan, Menjadikan Domain IkanKelah.com Sebagai Pentas Untuk Berkongsi Info Berita Berkaitan Ikan Kelah dan Akuakultur Di Malaysia. Semoga Bermanfaat :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*